گمشده های تاریخ ایران
ایران را آنگونه که بوده و هست بشناسیم

فتح هند افتخاري نبود .

براي من دستگيري متجاوزين و

سرسپردگاني مهم بود كه بيست سال كشورم را ويران

ساخته و جنايت و غارت را در حد كمال بر مردم سرزمينم روا

داشتند . اگر بدنبال افتخار بودم سلاطين اروپا را به بردگي

مي گرفتم . كه آنهم از جوانمردي و خوي ايراني من بدور بود .


نادر شاه افشار

بازگويي از آقاي دانيال بخشنده

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 26 مهر 1390برچسب:, توسط افشین |

با مطالعه سنگ‌نوشته‌ها و حجاری‌های باقی‌مانده و یافت‌شده در تخت‌جمشید، می‌توان به‌خوبی به باورها و اعتقادات سران هخامنشی پی برد. چرا كه صاحبان و دستوردهندگان ساختمان این بنا، بر تمام جزییات ساختمان این بنا نظارت داشته‌اند تا همه‌چیز به حد كمال از آب درآید و بدین خاطر است كه مشاهده می‌كنیم كه چه از نظر ساختمانی، چه از نظر ترسیم تصویرهای برجسته و چه از نظر نوشته‌شدن كتیبه‌ها دقت بسیار زیادی به‌كار رفته است. ده‌ها طرح و نقشه ارائه‌ شده تا یكی از میان آنها انتخاب و ده‌ها متن نوشته‌ شده تا یكی را برای نوشتن سنگ‌نوشته‌ انتخاب كرده‌اند و بدین خاطر است كه در ساختمان تخت‌جمشید، تفكر، اندیشه و دقت و ظرافت و فن‌ و هنر فوق‌العاده زیادی را مشاهده می‌كنیم.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 9 مهر 1390برچسب:, توسط افشین |

آیا میدانستید بخش بزرگی از كردستان  در زمان صفویه از پیكره ایران جدا گردید.

نوشته شده در تاريخ شنبه 9 مهر 1390برچسب:, توسط افشین |

روزی از حسنین هیکل( سردبیر روزنامه الاهرام مصر و دوست نزدیك جمال عبدالناصر) پرسیدند شما مصریان با آن پیشینه ی درخشان فرهنگی چه شد که عرب زبان شدید؛ گفت ما عرب زبان شدیم برای اینکه فردوسی نداشتیم .

نقل از tajikam.com .

گرداونده آقای البرز نعمتیان

نوشته شده در تاريخ شنبه 9 مهر 1390برچسب:, توسط افشین |

بازگویی از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

عوامل اصلی شکل گرفتن فرهنگ ایران را می‌توان در امپراتوری پارسیان (هخامنشیان)، دوران شاهنشاهی ساسانیان، سلطه اعراب، حملات مغول و دوران صفوی جستجو کرد. برای شناخت فرهنگ ایران باید به کشورهای مستقلی که در پیرامون ایران هستند نیز نگریست. افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و حتی ارمنستان و گرجستان و همچنین کردهای عراق و ترکیه و پاکستان همگی کم یا زیاد گوشه‌ای از فرهنگ ایران را به ارث برده‌اند. حتی سرود ملی پاکستان به زبان پارسی است.

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 9 مهر 1390برچسب:, توسط افشین |

دیوارهای بلند کوهستانهای زاگرس همواره مانع از هجوم اقوام مهاجم بدرون این منطقه بوده و بویژه سرزمین زرخیز بختیاری توانسته با این موهبت ، نهادهای تباری را درمردم سلحشورش حفظ نماید.از جمله این نهادها ارگانهای زبان و لهجه و آداب ورسوم توانسته ویژگیهای نخستین خودرا حفظ نماید.ما امروزه شاهد رایج بودن بسیاری از واژه های پارسی باستان و عناصر اوستائی در گویش مردم هستیم ، شک نیست که گویش بختیاری در مثلی قرار گرفته که یک سمت زبان فارسی باستان و یک سمت دیگر فارسی دری معاصر وسمت دیگر واژه های باز مانده از اوستا میباشد که براساس رویدادهای تاریخی بیش از سه هزار سال با گویش اوستائی میزیسته و اگر مجموع سالهای عمر منطقه آنزان و انشان را که بیش از شش هزاراست ،بقیه سالها را با فارسی پهلوی و قسمتی هم با بیان ایلامی روزگار گذرانده که آن قسمت تاریخ برای ما روشن نیستم و سنگ نوشته های بدست آمده اغلب با سه زبان ایلامی ،فارسی باستان وفارسی قدیم و تشریفاتی است که خاص درباریان بوده است.تنها واژه هائی مثل چوقا و معبد چغازنبیل که برگرفته از زبان ایلامی بوده است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 9 مهر 1390برچسب:, توسط افشین |

چکیده ی تاریخچه ی فروهر
"فـُروهـَر" یا "فـَروَهـَر" و یا نام اصلیِ آن "فـَرَه وَهَر" (Farahvahar) در اصل نام آریاییِ "روح" در زبان عربی است. بیش از چهار هزار و پانصد سال پیش، زمانی که تقریبا تمام اقوام کره ی زمین سرگرم بت پرستی بودند و تمام وجود انسان را فقط و فقط همین کالبد خاکی و فانی میدانستند، درست در همین زمان، آریاییانِ باستان اعتقاد داشتند انسان غیر از کالبد خاکی دارای روح بوده و پس از مرگ، این روح از بدن فانی جدا شده و به جای دیگری رفته و به زندگی اش ادامه میدهد، آریاییان این منزلگاهِ پس از مرگِ روح را  "اَختران"  می نامیدند. نامی که آریایی ها برای آنچه که ما امروز بدان روح میگوییم انتخاب کرده بودند "فَرَه وَهَر" بود، و قدمت ساخت نشان "فره وهر" به بیش از چهارهزار سال پیش بازمیگردد. و جالب اینجاست که اعتقاد آریاییان به وجود "فره وهر" (روح) به پیش از زایش زرتشت بزرگوار باز میگردد، و این خود جای بس افتخار است. سنگ نگاره های شاهنشاهان هخامنشی در کاخهای پرسپولیس و سنگ نگاره های شاهنشاهان ساسانی همه حکایت از آن دارد.

نوشته شده در تاريخ شنبه 9 مهر 1390برچسب:, توسط افشین |

روز  29  بهمن روز سپندار مذگان

 

چند سالی ست حوالی26  بهمن ماه  (14  فوریه) كه می شود هیاهو و هیجان را در خیابان ها می بینیم.  مغازه های اجناس كادوئی لوكس و فانتزی غلغله می شود. همه جا اسم Valentine  به گوش می خورد.

از هر بچه مدرسه ای كه در مورد والنتاین سوال كنی می داند كه "در قرن سوم میلادی كه مطابق می شود با اوایل امپراطوری ساسانی در ایران، در روم باستان فرمانروایی بوده است بنام كلودیوس دوم. كلودیوس عقاید عجیبی داشته است از جمله اینكه سربازی خوب خواهد جنگید كه مجرد باشد. از این رو ازدواج را برای سربازان امپراطوری روم قدغن می كند.كلودیوس به قدری بی رحم وفرمانش به اندازه ای قاطع بود كه هیچ كس جرات كمك به ازدواج سربازان را نداشت.اما كشیشی به نام والنتیوس(والنتاین)،مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می كرد.كلودیوس دوم از این جریان خبردار می شود و دستور می دهد كه والنتاین را به زندان بیندازند. والنتاین در زندان عاشق دختر زندانبان می شود .سرانجام كشیش به جرم جاری كردن عقد عشاق،با قلبی عاشق اعدام می شود...بنابراین او را به عنوان فدایی وشهید راه عشق می دانند و از آن زمان نهاد و سمبلی می شود برای عشق!"

اما كمتر كسی است كه بداند در ایران باستان، نه چون رومیان از سه قرن پس از 

میلاد، كه از بیست قرن پیش از میلاد، روزی موسوم به روز عشق بوده است!

 

نوشته شده در تاريخ شنبه 9 مهر 1390برچسب:, توسط افشین |

رقصیدن واژه ایست تازی و همسنگ آن در پارسی باذیدن است    برقصیم = بباذیم   .   

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 5 مهر 1390برچسب:, توسط افشین |